حضرت زهرا(س) الگوی زنان

 زنى به خدمت فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام شرفیاب گشت و سؤالى را

مطرح ساخت و جواب آن را از حضرت شنید، سپس اجازه خواست و پرسش

دوم را سؤال کرد، حضرت جواب آن را نیز داد، به همین صورت ده مسأله از

بانوى عزیز اسلام آموخت ولى دیگر احساس شرمندگى کرد و بیش از آن

نخواست حضرت فاطمه علیهاالسلام را مزاحمت نماید، از این جهت اجازه

خواست رفع زحمت نموده و خانه فاطمه علیهاالسلام را ترک گوید.


حضرت احساس کرد؛ او از کثرت پرسشهاى خویش شرمگین گردیده و به

این جهت مى‏خواهد خانه و حضور آن حضرت را ترک کند، لذا فرمودند: شما

خجالت نکشید، من در برابر هر مسأله‏اى که به تو آموزش مى‏دهم پاداش

دارم، پاداشى خیلى مهم و آن اینکه: «تعلیم دادن یک مسأله ارزش و ثوابش

بیش از آن است. که مابین زمین تا عرش خدا را از جواهرات ارزشمند پر

نمایند.»


اى زن! اگر کسى به کارگرى مشغول گردد و بار سنگینى را به دوش گرفته

و به پشت بام حمل کند و در برابر آن صد هزار دینار طلا مزد بگیرد، آیا در این

فرض، کارگر احساس خستگى مى‏نماید؟! زن جواب داد: نه. فاطمه

علیهاالسلام فرمودند: من نیز در برابر آموزشهایى که انجام مى‏دهم چنین

احساسى دارم، زیرا پاداش من به مراتب بیشتر است. (1)

این حدیث که از تفسیر امام حسن عسکرى علیه‏السلام نقل شده،

مى‏رساند که زنان امت اسلامى مشکلات و سؤالات خویش را به حضرت

فاطمه علیهاالسلام مراجعه مى‏کرده و پاسخ لازم را مى‏گرفتند.


حتى احادیث زیادى داریم که علاوه بر زنان، مردها نیز به طور مستقیم و یا از

طریق همسرانشان از آن حضرت سؤالاتى نموده و احکام الهى را یاد

مى‏گرفتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد